Reklama

Rowerowe Sygnały / Artykuły / Ekonomia / Opłacalność infrastruktury rowerowej

Opłacalność infrastruktury rowerowej

Miasta na całym świecie coraz częściej postrzegają infrastrukturę rowerową jako kluczowy element zrównoważonego rozwoju oraz inwestycję, która generuje wymierne korzyści ekonomiczne. Największe zyski dotyczą obszaru zdrowia publicznego, gospodarki lokalnej oraz efektywności transportowej.
26 października 2025

Podziel się

Ekonomiczna analiza efektów inwestycji w infrastrukturę rowerową to narzędzie, które pozwala ocenić rzeczywistą opłacalność takich projektów. W Danii każda duża inwestycja infrastrukturalna dofinansowana z budżetu państwa podlega obligatoryjnej analizie ekonomicznej. Podobne praktyki coraz częściej wdrażają również inne kraje Europy Zachodniej. Próg opłacalności wyznacza wewnętrzna stopa zwrotu powyżej 4%.

Włączenie rowerów do analiz ekonomicznych

Dopiero od 2009 roku, m.in. z inicjatywy Kopenhagi, uwzględnia się realną wartość przejazdów rowerowych i ich wpływ na gospodarkę. Dotąd analizowano głównie inwestycje drogowe czy kolejowe. Obecnie badania, prowadzone przez uczelnie i instytucje transportowe, na bieżąco aktualizują tzw. „koszty jednostkowe” podróży różnymi środkami transportu.

Zysk społeczny z jednego kilometra na rowerze

Koszty jednostkowe rowerzysty można rozbić na koszty wewnętrzne i zewnętrzne. Wewnętrzne to wydatki osobiste – czas podróży, zużycie „pojazdu” i aspekt zdrowotny. Zewnętrzne dotyczą wpływu na otoczenie: wypadków, kosztów leczenia, zanieczyszczenia czy korków. Analiza duńska wykazuje, że każdy kilometr przejechany rowerem to zysk dla społeczeństwa w wysokości 4,79 DKK (~0,64 €), głównie dzięki efektom zdrowotnym. Dla porównania, każdy kilometr przejechany samochodem generuje stratę społeczną 5,29 DKK (~0,71 €). Tak więc przekierowanie ruchu z samochodów na rowery to nie tylko ekologiczny, ale i ekonomiczny sukces.

Stopy zwrotu z inwestycji w infrastrukturę

Przykład duńskich autostrad rowerowych pokazuje, że stopa zwrotu z inwestycji może sięgać nawet 11%, co jest znacznie lepszym wynikiem niż wiele inwestycji drogowych czy logistycznych. Projekty, takie jak 750-kilometrowa sieć superautostrad rowerowych w stolicy Danii, dowiodły premiowania projektów opartych na aktywnym transporcie. To nie tylko oszczędności dla państwa i samorządów (głównie dzięki redukcji kosztów opieki zdrowotnej), lecz również wzrost wydajności pracy i mniejsza liczba zwolnień lekarskich.

Przykład mostu „Cykelslangen” i sieci korytarzy rowerowych

W 2014 roku w Kopenhadze oddano do użytku rowerowy most „Cykelslangen”. Analiza wykazała, że poza bezpośrednimi korzyściami czasowymi, infrastruktura ta zwiększyła liczbę podróży rowerowych, przyczyniła się do większej dostępności i poprawiła zdrowie mieszkańców. Stopa zwrotu dla tej inwestycji wyniosła 9%. Podobnie analizowano różne „korytarze rowerowe” – te prowadzące przez centrum cechują się stopą zwrotu nawet na poziomie 24–37%, a te w otwartym terenie nie zawsze są opłacalne.

Jak rower napędza gospodarkę lokalną?

Nie tylko zdrowie – również gospodarka lokalna zyskuje na wysokim udziale roweru w codziennych podróżach. W miastach takich jak Amsterdam czy Kopenhaga rowerowa branża generuje setki miejsc pracy i obrót na poziomie dziesiątek milionów euro rocznie. Dodatkowo, w krajach nieprodukujących masowo samochodów (Dania, Holandia), wydatki na transport rowerowy pozostają w kraju, w przeciwieństwie do kosztów importu aut i paliw.

Inwestycje w rower a inwestycje w inne środki transportu

Choć inwestycje w rowerowe trasy są niższe w przeliczeniu na mieszkańca i jeden kilometr niż inwestycje w drogi samochodowe czy kolej, to jednak zwrot społeczny bywa znacznie wyższy. Badania pokazują, że w Holandii na każdego euro przeznaczonego na rower aż 32% pozostaje w lokalnej gospodarce, podczas gdy z euro wydanego na paliwo – jedynie 4%.

Wnioski i rekomendacje dla decydentów

Większe uwzględnianie analiz kosztów i korzyści dotyczących inwestycji rowerowych może fundamentalnie wpłynąć na politykę rozwoju infrastruktury w miastach. Odpowiedzialność za zdrowie publiczne oraz podniesienie jakości życia mieszkańców powinna być dzielona przez różne poziomy administracji. Zwiększenie ruchu rowerowego to dziś jedna z najskuteczniejszych i relatywnie najtańszych metod poprawy zdrowia społeczeństwa, obniżenia emisji i wsparcia lokalnej przedsiębiorczości.

Podyskutuj

Więcej podobnych