Aż trudno uwierzyć, że zwykła jazda rowerem z domy do pracy/szkoły i z powrotem może dostarczać nam tylu korzyści zdrowotnych. Na szczęście powstało wiele prac naukowych, które pokazują, że włączenie roweru do naszej codziennej rutyny może uchronić nas przed wieloma chorobami, tak powszechnymi w dzisiejszych czasach, a nawet poprawić nasze zdrowie psychiczne.

Rower poprawia układ immunologiczny, zwalcza otyłość i wspomaga trawienie

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Karoliny Północnej pokazują, że osoby jeżdżące na rowerze przez 30 minut dziennie, pięć razy w tygodniu, biorą o około 50% mniej dni zwolnienia lekarskiego niż osoby, które nie uprawiają żadnej aktywności fizycznej. Pokazuje to, że dzięki dojeżdżaniu do pracy jednośladem można w prosty sposób poprawić swoją odporność, co może być niezwykle ważne w dobie koronawirusa.

Umiarkowane ćwiczenia zwiększają aktywność komórek odpornościowych, dzięki czemu są one gotowe do walki z infekcją.

Cath Collins, główny dietetyk szpitala St. George’s w Londynie

Oprócz poprawy naszej odporności, jazda na rowerze może nam pomóc również w walce z otyłością, która jest coraz większym problem także w Polsce, gdzie dzieci tyją najszybciej w całej Unii Europejskiej. Naukowcy z Uniwersytetu Kopenhaskiego w swoich badaniach udowadniają, że jazda rowerem do pracy równie skutecznie spala kalorię i redukuję tkankę tłuszczową, jak ćwiczenia fizyczne. Jest to bardzo dobra wiadomość szczególnie dla tych, którzy chcą zrzucić zbędne kilogramy, ale trudno im znaleźć czas na regularne chodzenie na siłownię.

Dojeżdżanie rowerem do pracy lub szkoły poprawia również działanie naszego układu trawiennego.

Aktywność fizyczna pomaga skrócić czas potrzebny pokarmowi na przejście przez jelito grube, ograniczając ilość wody wchłoniętej z powrotem do organizmu.

Dr Ana Raimundo, gastrolog

Jazda na rowerze pozwala żyć dłużej

Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę, że aktywność fizyczna poprawia zdrowie fizyczne, ale niewielu z nas jest w pełni świadoma tego, jak ćwiczenia, szczególnie jazda na rowerze, może przyczynić się do wydłużenia naszego życia.

Badania przeprowadzone na King’s College w Londynie wykazały, że różnica w wielki biologicznym pomiędzy bliźniakami, którzy jeździli na rowerze i tymi, którzy tego nie robili wynosi nawet dziewięć lat. Z kolei inne badania opublikowane w International Journal of Sports Medicine pokazały, że kolarze biorący udział w Tour de France żyli średnio o osiem lat dłużej niż ogół społeczeństwa. Wreszcie, raport brytyjskiego National Health Service pokazuje, że rowerzyści mają ogólnie o 41 proc. niższe ryzyko śmierci z powodu jakiejkolwiek choroby.

https://www.dutchcycling.nl

Jazda na rowerze zapobiega poważnym chorobom

Oprócz tego, że jazda na rowerze pomaga nam żyć znacznie dłużej, badania naukowe wykazują, że aktywna mobilność znacząco zmniejsza również ryzyko wystąpienia poważnych chorób, takich jak nowotwory czy choroby sercowo-naczyniowe, dzięki czemu możemy dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem.

Wspomniany już powyżej raport NHS pokazuje, że rowerzyści mają o 40 proc. niższe ryzyko śmierci z powodu chorób nowotworowych i aż o 52 proc. niższe ryzyko śmierci z powodu chorób sercowo-naczyniowych. Z kolei kobiety, które jeżdżą na rowerze wykazują o 34 proc. niższe ryzyko zachorowania na raka piersi.

Korzystny wpływ roweru na nasz układ sercowo-naczyniowy potwierdzają także szwedzkie badania. Pokazują one, że nawet osoby w wieku powyżej 43 lat dzięki mobilnej aktywności mogą efektywniej kontrolować poziom cholesterolu czy ciśnienie krwi.

Jazda na rowerze poprawia zdrowie psychiczne

Niektóre prace naukowe pokazują również związek pomiędzy jazdą na rowerze i zdrowiem psychicznym. Badania opublikowane w American Journal of Epidemiolog udowadniają, że osoby aktywne fizycznie są znacznie mniej narażone na depresję. W kolejnych badaniach wykazano także, że terapeutyczne zastosowanie jazdy na rowerze w leczeniu depresji klinicznej jest skuteczne i jednocześnie pozbawione niepożądanych skutków ubocznych stosowania niektórych leków.

Regularna jazda na rowerze poprawia również ogólny nastrój i zapewnia dobre samopoczucie, a także może zwiększyć naszą samoocenę.


Źródło: https://www.donkey.bike/science-backed-benefits-of-cycling-regularly/