W Europie elektromobilność stanowi kluczowy element rozwoju transportu i ekonomii. Polacy, podążając za trendami europejskimi, zmieniają swoje zwyczaje transportowe. Krajowy rynek rowerowy odnotowuje rosnącą sprzedaż rowerów elektrycznych, a zainteresowanie klientów tymi rowerami stale rośnie. Eksperci spodziewają się dalszego wzrostu popularności e-rowerów, a 63% sprzedawców uważa, że wprowadzenie dofinansowań znacząco zwiększyłoby sprzedaż. Cena jest głównym czynnikiem decydującym o zakupie, co potwierdza 91% badanych.
W 2024 roku e-rowery mają stanowić najbardziej obiecujący segment rynku, zdaniem ponad 71% ankietowanych sklepów. Sprzedaż e-bike’ów wzrosła w 42% placówek, zaś w 31% nie uległa zmianie. Natomiast sprzedaż tradycyjnych rowerów odnotowała wzrost tylko w 8% sklepów, a 45% badanych zadeklarowało, że sprzedaż klasycznych jednośladów utrzymała się na podobnym poziomie.
Rok 2024 zapowiada się jako przełomowy dla e-rowerów. Polacy cenią e-bike’i za korzyści ekologiczne, finansowe i zdrowotne. Polska inspiruje się krajami Europy Zachodniej i Skandynawii, adaptując ich kulturę mobilności. Zmieniają się także postawy społeczne, a świadomość o korzyściach płynących z korzystania z rowerów elektrycznych rośnie. Programy dopłat, jak te w Białymstoku i Gdyni, odnotowały bardzo duże zainteresowanie rowerami elektrycznymi wśród mieszkańców.
Cena roweru to główny czynnik zakupowy dla 91% respondentów, a dofinansowania mogą napędzać sprzedaż. Również rozwój infrastruktury rowerowej ma duży wpływ na decyzje zakupowe.
Polskie Stowarzyszenie Rowerowe dąży do wspierania elektromobilności przez proponowanie zmian legislacyjnych, które umożliwiłyby wprowadzenie dopłat do e-rowerów. Badania pokazują, że Polacy oczekują takiego wsparcia, a zainteresowanie e-bike’ami rośnie. Posiadanie e-roweru jest postrzegane jako sposób na zmniejszenie korzystania z samochodów, poprawę samopoczucia i kondycji, a także redukcję wydatków na transport.