Rowerowe Sygnały

Rower miejski – jaki wybrać dla siebie

Rowerem do jazdy po mieście może stać się właściwie każdy typ roweru. Jedne będą szybkie i zwrotne, ale bardziej podatne na uszkodzenia (rowery szosowe). Inne będą bardzo proste i łatwe w obsłudze, ale nie sprawdzą się w mieście z wieloma wzniesieniami (ostre koło). Dla innych natomiast żaden krawężnik czy dziura w jezdni nie będzie wyzwaniem, ale szerokie opony z głębokim bieżnikiem sprawią, że do pokonania danego odcinka będziemy musieli zużyć znacznie więcej siły (rowery MTB). Są też rowery miejskie, czyli jak sama nazwa wskazuje stworzone, aby poruszać się po ulicach dużych miast i mniejszych miasteczek. Ich naturalnym środowiskiem są drogi dla rowerów, ulice, krawężniki i inne przeszkody. Obowiązkowym wyposażeniem takiego rower jest dzwonek. Szczególnie przydatny właśnie na DDR-ach. Oprócz dzwonka znajdziemy błotniki, szersze opony z minimalnym bieżnikiem, a do tego komplet oświetlenia pod dynamo. Geometria ramy umożliwia przyjęcie wygodnej, wyprostowanej pozycji, dzięki czemu zwiększa się nasze pole widzenia. W miejskim ruchu trzeba mieć oczy dookoła głowy.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru miejskiego?

Rowery miejskie to dość osobliwy gatunek, który pomimo zupełnie odmiennej kolorystyki, często budowany jest na podobnych komponentach i napędzie. Są oczywiście pewne wyjątki, ale śmiało można stwierdzić, że w rowerach miejskich nie ma takich różnic jak w poszczególnych modelach rowerów XC czy szosowych.

Jest kilka zasad, które trzeba wziąć pod uwagę kupując rower miejski:

Po pierwsze, Twój rower musi być niezawodny. Musi Cię przewieźć z punktu A do punktu B i wytrzymać wszystko, co napotka na swojej drodze.

Powinien być stosunkowo lekki. Oznacza to masę bliżej 13kg, a nie 20kg. Łatwiej będzie go wnosić na przykład po schodach. Nie mam tu na myśli tylko mieszkania na 4 piętrze bez windy. Rower często musimy gdzieś przenieść, podnieść, przesunąć lub wnieść kilka schodków do góry. Z pewnością podziękujemy sobie za wybór lżejszego modelu.

Musi być wytrzymały. Wiąże się to nieco z masą roweru. To, że powinien być lekki nie oznacza, że mamy tę niższą masę otrzymać kosztem wytrzymałości. Rower miejski narażony jest na eksploatacje w trudnym terenie, więc wytrzymałość powinna być jego cechą podstawową, którą weźmiemy pod uwagę przy zakupie. Niestety nie jest policzalna i ciężko, nawet komuś kto zna się na rowerach, jednoznacznie stwierdzić, że rower A wytrzyma dłużej, niż rower B. Jednak już po samych komponentach, jakości spawów i lakieru możemy nabrać pewnych podejrzeń. 

Hamulce dają bezpieczeństwo. Oczywiście nie samo ich posiadanie, a bardziej umiejętność odpowiedniego hamowania, ale z pewnością za pomocą dobrze wyregulowanych hamulców łatwiej jest zapanować nad rowerem. 

W końcu wygląd. Twój nowy rower miejski to przede wszystkim styl i klasa. Musi Ci się podobać, jeśli masz na niego regularnie wsiadać. Tutaj trudno jest coś doradzić, ale ważne jest to pierwsze wrażenie, gdy spośród kilkudziesięciu rowerów dostrzegamy właśnie ten jedyny!

Materiał ramy miejskiej

Ramy rowerów miejskich wykonane są najczęściej ze stali lub aluminium. Stal jest cięższa, ale lepiej radzi sobie z tłumieniem mikro drgań. Zastosowanie aluminium sprawia, że rower staje się lżejszy. W odwiecznej walce zwolenników stali i aluminium nie ma jednego faworyta. Jednak różnice pomiędzy tymi materiałami, dla okazjonalnego rowerzysty będą zupełnie niezauważalne.

Osprzęt w rowerze miejskim

Inaczej sytuacja ma się w przypadku osprzętu. Tutaj nawet niewprawiony rowerzysta będzie w stanie odczuć różnicę. W rowerach miejskich stosuje się najczęściej napędy, nazwijmy je ‘tradycyjne”, czyli składające się z korby, łańcucha, kasety lub wolnobiegu oraz przerzutki przedniej oraz tylnej. Drugim typem napędu jest piasta planetarna, która w swoim środku skrywa zestaw przekładni pozwalających na zwiększanie lub zmniejszanie biegu, niczym skrzynia biegów w aucie. W takich napędach nie stosuje się korby wielorzędowej oraz przerzutki przedniej. Plusem takiego napędu jest fakt, że dłużej zachowuje czystość i trudniej go uszkodzić.

Inne akcesoria w rowerze miejskim

Oprócz takich elementów jak oświetlenie przednie i tylne, które zasilane są najczęściej poprzez dynamo znajdujące się w przedniej piaście, warto też zwrócić uwagę na to, czy rower posiada osłonę łańcucha. Na rowerze miejskim jeździmy najczęściej w ubraniu cywilnym, wiec nie trudno ubrudzić na przykład nogawkę o smar znajdujący się na łańcuchu. Dodatkowym atutem będzie dobrej klasy bagażnik, na którym możemy zamocować sakwy. Sakwy mają wiele zalet. W porównaniu do plecaka obniżają środek ciężkości. Rower jest bardziej stabilny i mniej podatny na wywrócenie. Ponadto noszenie plecaka sprawia, że plecy mocniej się pocą, a ramiona i plecy męczą. Dlatego bagażniki powinny być podstawowym wyposażeniem roweru miejskiego. Na szczęście zazwyczaj są, ale nie zawsze będą to nawet średniej klasy modele.

Podsumowanie

Wygodny, wytrzymały i doskonale radzący sobie w miejskiej dżungli. Taki właśnie jest rower miejski. Nie jest ani szybki, ani lekki, nie radzi sobie w lesie. Podjazdy i zjazdy nie są jego mocną stroną, ale mimo to jazda na nim sprawia wielką radość, a do tego daje bardzo dużo punków do stylu!

Artykuł powstał przy współpracy z rowertour.com – sklep rowerowy online.

Dołącz do dyskusji

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Borubar
Borubar
2 lat temu

Rower miejski to tak naprawdę rower trekingowy. Nowo wymyślona nazwa na to samo.
Nie jest to rower ani wyścigowy ani terenowy – tylko taki zwykły codzienny rower który będzie pokonywał duże dystanse w ciągu roku, tyle że podzielne na małe kawałki.

Taki rower ma być wygodny, praktyczny i wytrzymały. Dodatkowo powinien być przystosowany do przewozu bagaży.

Nie ma znaczenia czy poruszamy się nim codziennie po mieście czy jedziemy raz w tygodniu na dłuższą wycieczkę za miasto. W obu przypadkach potrzeba takiego samego roweru.

Wygodny – znaczy że pozycja na rowerze musi umożliwiać na nim siedzenie długimi godzinami bez bólu tyłka i rąk, taka pozycja nie musi być aerodynamiczna bo to nie rower wyścigowy – więc prawdopodobnie kierownica będzie w nim dość wysoko.

Praktyczny i wytrzymały – znaczy że ma się zbyt szybko zużywać ani psuć a jego serwis powinien być łatwy i tani – w końcu będzie bardzo intensywnie użytkowany w najróżniejszych warunkach.
I wcale nie chodzi o grubość ramy bo rama się w rowerze nie zużywa (tak na marginesie aluminiowa rama, kierownica i itd są lepsze bo nie rdzewieją, to jest najważniejsza zaleta a reszta ma małe znaczenie).
Najszybciej w rowerze zużywa się napęd (łańcuch, zębatki), potem hamulce i opony, potem łożyska (suport, piasty) – trzeba zwrócić uwagę na to ile takie części do roweru będą kosztowały. Przykładowo łańcuch 7-8 rzędowy jest tańszy i trwalszy niż cieniutki łańcuch 11rzędowy. Stalowe zębatki są znacznie trwalsze i tańsze od tytanowych.
W tego typu rowerach z reguły najprostsze rozwiązania są najlepsze.

Andrzej
Andrzej
1 rok temu
Reply to  Borubar

„Najszybciej w rowerze zużywa się napęd (łańcuch, zębatki), potem hamulce i opony, potem łożyska (suport, piasty)” – właśnie tym różni się rower trekingowy od miejskiego. Trekingowy jest na wycieczki, dłuższe lub krótsze, ale przydaje się na nich napęd z wieloma przełożeniami.
Miejski jest do dojazdów do pracy, szkoły, sklepu. Wystarczy kilka przełożeń.
Ja użytkuję miejski rower z piastą planetarną (Nexus 7) 12 lat. Przejeżdżam ok. 3 tys. kilometrów rocznie. Łańcuch zmieniałem 1 raz. Zębatek nigdy.
Patrząc na miejskie rowery dostępne w Polsce, nie rozumiem, dlaczego łańcuch nie ma osłony od dołu. Czyżby łańcuch biegnąc dolną częścią nie brudził odzieży? Kawałek plastiku czy metalu też nie kosztuje więcej, więc o co chodzi?

Newsletter

Miejsko-rowerowe wiadomości z kraju i ze świata.

Ciasteczka

Ta strona używa ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów dla lepszego dostosowania treści do użytkownika.