Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru miejskiego?
Rowery miejskie to dość osobliwy gatunek, który pomimo zupełnie odmiennej kolorystyki, często budowany jest na podobnych komponentach i napędzie. Są oczywiście pewne wyjątki, ale śmiało można stwierdzić, że w rowerach miejskich nie ma takich różnic jak w poszczególnych modelach rowerów XC czy szosowych.
Jest kilka zasad, które trzeba wziąć pod uwagę kupując rower miejski:
Po pierwsze, Twój rower musi być niezawodny. Musi Cię przewieźć z punktu A do punktu B i wytrzymać wszystko, co napotka na swojej drodze.
Powinien być stosunkowo lekki. Oznacza to masę bliżej 13kg, a nie 20kg. Łatwiej będzie go wnosić na przykład po schodach. Nie mam tu na myśli tylko mieszkania na 4 piętrze bez windy. Rower często musimy gdzieś przenieść, podnieść, przesunąć lub wnieść kilka schodków do góry. Z pewnością podziękujemy sobie za wybór lżejszego modelu.
Musi być wytrzymały. Wiąże się to nieco z masą roweru. To, że powinien być lekki nie oznacza, że mamy tę niższą masę otrzymać kosztem wytrzymałości. Rower miejski narażony jest na eksploatacje w trudnym terenie, więc wytrzymałość powinna być jego cechą podstawową, którą weźmiemy pod uwagę przy zakupie. Niestety nie jest policzalna i ciężko, nawet komuś kto zna się na rowerach, jednoznacznie stwierdzić, że rower A wytrzyma dłużej, niż rower B. Jednak już po samych komponentach, jakości spawów i lakieru możemy nabrać pewnych podejrzeń.
Hamulce dają bezpieczeństwo. Oczywiście nie samo ich posiadanie, a bardziej umiejętność odpowiedniego hamowania, ale z pewnością za pomocą dobrze wyregulowanych hamulców łatwiej jest zapanować nad rowerem.
W końcu wygląd. Twój nowy rower miejski to przede wszystkim styl i klasa. Musi Ci się podobać, jeśli masz na niego regularnie wsiadać. Tutaj trudno jest coś doradzić, ale ważne jest to pierwsze wrażenie, gdy spośród kilkudziesięciu rowerów dostrzegamy właśnie ten jedyny!
![](https://cdn.rowerowesygnaly.pl/wp-content/uploads/2020/03/rower-miejski-4-1024x576.jpg)
Materiał ramy miejskiej
Ramy rowerów miejskich wykonane są najczęściej ze stali lub aluminium. Stal jest cięższa, ale lepiej radzi sobie z tłumieniem mikro drgań. Zastosowanie aluminium sprawia, że rower staje się lżejszy. W odwiecznej walce zwolenników stali i aluminium nie ma jednego faworyta. Jednak różnice pomiędzy tymi materiałami, dla okazjonalnego rowerzysty będą zupełnie niezauważalne.
Osprzęt w rowerze miejskim
Inaczej sytuacja ma się w przypadku osprzętu. Tutaj nawet niewprawiony rowerzysta będzie w stanie odczuć różnicę. W rowerach miejskich stosuje się najczęściej napędy, nazwijmy je ‘tradycyjne”, czyli składające się z korby, łańcucha, kasety lub wolnobiegu oraz przerzutki przedniej oraz tylnej. Drugim typem napędu jest piasta planetarna, która w swoim środku skrywa zestaw przekładni pozwalających na zwiększanie lub zmniejszanie biegu, niczym skrzynia biegów w aucie. W takich napędach nie stosuje się korby wielorzędowej oraz przerzutki przedniej. Plusem takiego napędu jest fakt, że dłużej zachowuje czystość i trudniej go uszkodzić.
Inne akcesoria w rowerze miejskim
Oprócz takich elementów jak oświetlenie przednie i tylne, które zasilane są najczęściej poprzez dynamo znajdujące się w przedniej piaście, warto też zwrócić uwagę na to, czy rower posiada osłonę łańcucha. Na rowerze miejskim jeździmy najczęściej w ubraniu cywilnym, wiec nie trudno ubrudzić na przykład nogawkę o smar znajdujący się na łańcuchu. Dodatkowym atutem będzie dobrej klasy bagażnik, na którym możemy zamocować sakwy. Sakwy mają wiele zalet. W porównaniu do plecaka obniżają środek ciężkości. Rower jest bardziej stabilny i mniej podatny na wywrócenie. Ponadto noszenie plecaka sprawia, że plecy mocniej się pocą, a ramiona i plecy męczą. Dlatego bagażniki powinny być podstawowym wyposażeniem roweru miejskiego. Na szczęście zazwyczaj są, ale nie zawsze będą to nawet średniej klasy modele.
Podsumowanie
Wygodny, wytrzymały i doskonale radzący sobie w miejskiej dżungli. Taki właśnie jest rower miejski. Nie jest ani szybki, ani lekki, nie radzi sobie w lesie. Podjazdy i zjazdy nie są jego mocną stroną, ale mimo to jazda na nim sprawia wielką radość, a do tego daje bardzo dużo punków do stylu!
Artykuł powstał przy współpracy ze sklepem rowertour.com.