Rowerem do jazdy po mieście może stać się właściwie każdy typ roweru. Jedne będą szybkie i zwrotne, ale bardziej podatne na uszkodzenia (rowery szosowe). Inne będą bardzo proste i łatwe w obsłudze, ale nie sprawdzą się w mieście z wieloma wzniesieniami (ostre koło). Dla innych natomiast żaden krawężnik czy dziura w jezdni nie będzie wyzwaniem, ale szerokie opony z głębokim bieżnikiem sprawią, że do pokonania danego odcinka będziemy musieli zużyć znacznie więcej siły (rowery MTB). Są też rowery miejskie, czyli jak sama nazwa wskazuje stworzone, aby poruszać się po ulicach dużych miast i mniejszych miasteczek. Ich naturalnym środowiskiem są drogi dla rowerów, ulice, krawężniki i inne przeszkody. Obowiązkowym wyposażeniem takiego rower jest dzwonek. Szczególnie przydatny właśnie na DDR-ach. Oprócz dzwonka znajdziemy błotniki, szersze opony z minimalnym bieżnikiem, a do tego komplet oświetlenia pod dynamo. Geometria ramy umożliwia przyjęcie wygodnej, wyprostowanej pozycji, dzięki czemu zwiększa się nasze pole widzenia. W miejskim ruchu trzeba mieć oczy dookoła głowy.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru miejskiego?

Rowery miejskie to dość osobliwy gatunek, który pomimo zupełnie odmiennej kolorystyki, często budowany jest na podobnych komponentach i napędzie. Są oczywiście pewne wyjątki, ale śmiało można stwierdzić, że w rowerach miejskich nie ma takich różnic jak w poszczególnych modelach rowerów XC czy szosowych.

Jest kilka zasad, które trzeba wziąć pod uwagę kupując rower miejski:

Po pierwsze, Twój rower musi być niezawodny. Musi Cię przewieźć z punktu A do punktu B i wytrzymać wszystko, co napotka na swojej drodze.

Powinien być stosunkowo lekki. Oznacza to masę bliżej 13kg, a nie 20kg. Łatwiej będzie go wnosić na przykład po schodach. Nie mam tu na myśli tylko mieszkania na 4 piętrze bez windy. Rower często musimy gdzieś przenieść, podnieść, przesunąć lub wnieść kilka schodków do góry. Z pewnością podziękujemy sobie za wybór lżejszego modelu.

Musi być wytrzymały. Wiąże się to nieco z masą roweru. To, że powinien być lekki nie oznacza, że mamy tę niższą masę otrzymać kosztem wytrzymałości. Rower miejski narażony jest na eksploatacje w trudnym terenie, więc wytrzymałość powinna być jego cechą podstawową, którą weźmiemy pod uwagę przy zakupie. Niestety nie jest policzalna i ciężko, nawet komuś kto zna się na rowerach, jednoznacznie stwierdzić, że rower A wytrzyma dłużej, niż rower B. Jednak już po samych komponentach, jakości spawów i lakieru możemy nabrać pewnych podejrzeń. 

Hamulce dają bezpieczeństwo. Oczywiście nie samo ich posiadanie, a bardziej umiejętność odpowiedniego hamowania, ale z pewnością za pomocą dobrze wyregulowanych hamulców łatwiej jest zapanować nad rowerem. 

W końcu wygląd. Twój nowy rower miejski to przede wszystkim styl i klasa. Musi Ci się podobać, jeśli masz na niego regularnie wsiadać. Tutaj trudno jest coś doradzić, ale ważne jest to pierwsze wrażenie, gdy spośród kilkudziesięciu rowerów dostrzegamy właśnie ten jedyny!

Materiał ramy miejskiej

Ramy rowerów miejskich wykonane są najczęściej ze stali lub aluminium. Stal jest cięższa, ale lepiej radzi sobie z tłumieniem mikro drgań. Zastosowanie aluminium sprawia, że rower staje się lżejszy. W odwiecznej walce zwolenników stali i aluminium nie ma jednego faworyta. Jednak różnice pomiędzy tymi materiałami, dla okazjonalnego rowerzysty będą zupełnie niezauważalne.

Osprzęt w rowerze miejskim

Inaczej sytuacja ma się w przypadku osprzętu. Tutaj nawet niewprawiony rowerzysta będzie w stanie odczuć różnicę. W rowerach miejskich stosuje się najczęściej napędy, nazwijmy je ‘tradycyjne”, czyli składające się z korby, łańcucha, kasety lub wolnobiegu oraz przerzutki przedniej oraz tylnej. Drugim typem napędu jest piasta planetarna, która w swoim środku skrywa zestaw przekładni pozwalających na zwiększanie lub zmniejszanie biegu, niczym skrzynia biegów w aucie. W takich napędach nie stosuje się korby wielorzędowej oraz przerzutki przedniej. Plusem takiego napędu jest fakt, że dłużej zachowuje czystość i trudniej go uszkodzić.

Inne akcesoria w rowerze miejskim

Oprócz takich elementów jak oświetlenie przednie i tylne, które zasilane są najczęściej poprzez dynamo znajdujące się w przedniej piaście, warto też zwrócić uwagę na to, czy rower posiada osłonę łańcucha. Na rowerze miejskim jeździmy najczęściej w ubraniu cywilnym, wiec nie trudno ubrudzić na przykład nogawkę o smar znajdujący się na łańcuchu. Dodatkowym atutem będzie dobrej klasy bagażnik, na którym możemy zamocować sakwy. Sakwy mają wiele zalet. W porównaniu do plecaka obniżają środek ciężkości. Rower jest bardziej stabilny i mniej podatny na wywrócenie. Ponadto noszenie plecaka sprawia, że plecy mocniej się pocą, a ramiona i plecy męczą. Dlatego bagażniki powinny być podstawowym wyposażeniem roweru miejskiego. Na szczęście zazwyczaj są, ale nie zawsze będą to nawet średniej klasy modele.

Podsumowanie

Wygodny, wytrzymały i doskonale radzący sobie w miejskiej dżungli. Taki właśnie jest rower miejski. Nie jest ani szybki, ani lekki, nie radzi sobie w lesie. Podjazdy i zjazdy nie są jego mocną stroną, ale mimo to jazda na nim sprawia wielką radość, a do tego daje bardzo dużo punków do stylu!

Artykuł powstał przy współpracy z rowertour.com – sklep rowerowy online.