Rowerowe Sygnały

Tam gdzie ludzie czują się bezpieczniej, częściej wybierają rower, jako środek transportu

Nowe badania przeprowadzone przez międzynarodową firmę badawczą Ipsos, przeprowadzone w 28 krajach z okazji zbliżającego się Światowego Dnia Roweru, pokazuję, że ludzie na całym świecie są pozytywnie nastawieni do jazdy na rowerze, ale większość woli jeździć tam, gdzie czują się bezpiecznie. Większość ludzi uważa też, że jazda na rowerze jest ważnym elementem w walce o redukcję emisji dwutlenku węgla i zmniejszenia ruchu samochodowego. 

Co raczej nie dziwi, rower jest najchętniej używany do codziennej mobilności w krajach, w których jest postrzegany, jako bezpieczny środek transportu, takich jak Holandia, Chiny czy Japonia. Połowa respondentów z całego świata (52%) stwierdziła niestety, że jazda na rowerze w ich okolicy jest niebezpieczna.

Rower jest najczęściej wybieranym środkiem transportu w Holandii (45%), Chinach (33%), Japonii (27%), Indiach (21%), Niemczech (21%) i Belgia (20%). Aż 30% dorosłych w Holandii, 22% w Chinach i Indiach oraz 20% w Szwecji deklaruje, że jeździ na rowerze do pracy lub szkoły. Na drugim końcu znajdują się między innymi takie kraje, jak Kanada (4%), RPA (5%) i Stany Zjednoczone (5%). 

Średnio na całym świecie dwa razy więcej osób deklaruje, że jeździ na rowerze w celach sportowych (28%) niż komunikacyjnych (12%). Jazda na rowerze w celach sportowych jest najczęściej praktykowana w Polsce, gdzie deklaruje, że robi to 61% respondentów.

W 28 krajach, w których były prowadzone badania, prawie dwie trzecie dorosłych deklaruje, że umie jeździć na rowerze, a 42% twierdzi, że go posiada, z czego najwięcej jest ich w Holandii, Polsce i Szwecji. Korzystanie z publicznych systemów rowerów publicznych wynosi średnio 8%, ale jest znacznie wyższe w Chinach (38%), Indiach (19%), Korei Południowej (15%) i Turcji (15%).

Jazda na rowerze jako rozwiązanie problemu

Duża część respondentów we wszystkich krajach zgadza się, że jazda na rowerze odgrywa ważną rolę w redukcji emisji dwutlenku węgla (od 94% w Peru i Chinach do 77% w Niemczech) oraz redukcji ruchu samochodowego (od 94% w Peru do 62% w USA).

Co ważne, jazda na rowerze cieszy się wyższym poziomem przychylności niż wszystkie inne środki transportu. Rowery są pozytywnie postrzegane we wszystkich krajach (od 93% w Polsce do 64% w Wielkiej Brytanii) podobnie jak e-rowery (od 84% w Indiach do 57% w Wielkiej Brytanii). 

Priorytet dla rowerów

Dwa razy więcej osób zgadza się, niż nie zgadza (64% w porównaniu z 36% średnio na kraj), że nowe projekty infrastrukturalne w ich okolicy powinny stawiać rowery przed samochodami. Poparcie dla priorytetowego traktowania rowerów przeważa tam, gdzie większość uważa, że jazda na rowerze ich okolicy jest zbyt niebezpieczna.

Są to wyniki badania przeprowadzonego przez Ipsos w 28 krajach w dniach od 25 marca do 8 kwietnia 2022 roku wśród 20057 dorosłych. Próba każdego kraju składała się z przynajmniej 1000 osób.

Badanie te pokazują, że jest społeczne poparcie do wprowadzania prorowerowych zmian w naszych miastach. Liczę, że zachęcą one naszych polityków do odważniejszych działań i do zwiększania rowerowych budżetów.

Źródła: ipsos.com, ecf.com

Lektura obowiązkowa

Dołącz do dyskusji

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dołącz do dyskusjix

Newsletter

Rowerowo-miejskie wiadomości
z kraju i ze świata.

Ciasteczka

Ta strona używa ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów dla lepszego dostosowania treści do użytkownika.