Co raczej nie dziwi, rower jest najchętniej używany do codziennej mobilności w krajach, w których jest postrzegany, jako bezpieczny środek transportu, takich jak Holandia, Chiny czy Japonia. Połowa respondentów z całego świata (52%) stwierdziła niestety, że jazda na rowerze w ich okolicy jest niebezpieczna.
Rower jest najczęściej wybieranym środkiem transportu w Holandii (45%), Chinach (33%), Japonii (27%), Indiach (21%), Niemczech (21%) i Belgia (20%). Aż 30% dorosłych w Holandii, 22% w Chinach i Indiach oraz 20% w Szwecji deklaruje, że jeździ na rowerze do pracy lub szkoły. Na drugim końcu znajdują się między innymi takie kraje, jak Kanada (4%), RPA (5%) i Stany Zjednoczone (5%).
Średnio na całym świecie dwa razy więcej osób deklaruje, że jeździ na rowerze w celach sportowych (28%) niż komunikacyjnych (12%). Jazda na rowerze w celach sportowych jest najczęściej praktykowana w Polsce, gdzie deklaruje, że robi to 61% respondentów.
W 28 krajach, w których były prowadzone badania, prawie dwie trzecie dorosłych deklaruje, że umie jeździć na rowerze, a 42% twierdzi, że go posiada, z czego najwięcej jest ich w Holandii, Polsce i Szwecji. Korzystanie z publicznych systemów rowerów publicznych wynosi średnio 8%, ale jest znacznie wyższe w Chinach (38%), Indiach (19%), Korei Południowej (15%) i Turcji (15%).
Jazda na rowerze jako rozwiązanie problemu
Duża część respondentów we wszystkich krajach zgadza się, że jazda na rowerze odgrywa ważną rolę w redukcji emisji dwutlenku węgla (od 94% w Peru i Chinach do 77% w Niemczech) oraz redukcji ruchu samochodowego (od 94% w Peru do 62% w USA).
Co ważne, jazda na rowerze cieszy się wyższym poziomem przychylności niż wszystkie inne środki transportu. Rowery są pozytywnie postrzegane we wszystkich krajach (od 93% w Polsce do 64% w Wielkiej Brytanii) podobnie jak e-rowery (od 84% w Indiach do 57% w Wielkiej Brytanii).
Priorytet dla rowerów
Dwa razy więcej osób zgadza się, niż nie zgadza (64% w porównaniu z 36% średnio na kraj), że nowe projekty infrastrukturalne w ich okolicy powinny stawiać rowery przed samochodami. Poparcie dla priorytetowego traktowania rowerów przeważa tam, gdzie większość uważa, że jazda na rowerze ich okolicy jest zbyt niebezpieczna.
Są to wyniki badania przeprowadzonego przez Ipsos w 28 krajach w dniach od 25 marca do 8 kwietnia 2022 roku wśród 20057 dorosłych. Próba każdego kraju składała się z przynajmniej 1000 osób.
Badanie te pokazują, że jest społeczne poparcie do wprowadzania prorowerowych zmian w naszych miastach. Liczę, że zachęcą one naszych polityków do odważniejszych działań i do zwiększania rowerowych budżetów.
Pełen raport można pobrać tutaj.