Podziel się

Rowerowe Sygnały / Artykuły / Zdrowie / Czy warto jeździć na rowerze w smogu?

Czy warto jeździć na rowerze w smogu?

Bardzo często spotykam się z komentarzami, że zima nie jest najlepszym okresem do jazdy na rowerze, bo jest to przecież sezon grzewczy, a w trakcie smogu powinniśmy raczej powstrzymywać się od wszelkiej aktywności fizycznej. Wiele osób uważa też, że w takie dni korzystniej dla zdrowia jest jechać samochodem.
Czy warto jeździć na rowerze w smogu?

Zanieczyszczenie powietrza jest jednym z głównych czynników ryzyka dla naszego zdrowia. W Polsce każdego roku z powodu smogu przedwcześnie umiera ponad 40 000 osób. Nic dziwnego więc, że wielu z nas obawia się jeżdżenia po mieście rowerem, szczególnie ruchliwymi ulicami, gdzie stężenie zanieczyszczeń jest jeszcze większe.

Jak się jednak okazuje korzyści zdrowotne płynące z umiarkowanej aktywności fizycznej, jak chodzenia pieszo czy jazda na rowerze, przeważają nad negatywnymi skutkami smogu dla naszego zdrowia, nawet w miastach o wysokim poziomie zanieczyszczeń. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Cambridge. Wykorzystali oni symulacje komputerowe do porównania zagrożeń i korzyści dla różnych poziomów intensywności i czasu trwania aktywności oraz zanieczyszczenia powietrza w różnych miejscach na całym świecie. Korzystając z tych danych, naukowcy obliczyli, że w praktyce zanieczyszczenia powietrza nie niweczą korzyści zdrowotnych płynących z aktywnego podróżowania w większości miast na całym świecie. Jedynie 1% miast monitorowanych przez WHO ma poziom zanieczyszczenia powietrza na tyle wysoki, że negatywny wpływ smogu może zacząć przeważać nad korzyściami płynącymi z umiarkowanej aktywności fizycznej.

Illustration of tipping point and break-even point as measured by the relative risk (RR) for all-cause mortality (ACM) combining the effects of air pollution (at 50 μg/m3 PM2.5) and physical activity (cycling).

Dr Marko Tainio, który kierował badaniem, mówi:

Nasz model pokazuje, że w Londynie korzyści zdrowotne z aktywnego podróżowania zawsze przewyższają ryzyko płynące z zanieczyszczenia powietrza. Nawet w Delhi, jednym z najbardziej zanieczyszczonych miast na świecie – z dziesięciokrotnie wyższym poziomem zanieczyszczenia niż w Londynie – ludzie musieliby jeździć na rowerze przez pięć godzin tygodniowo, zanim ryzyko zanieczyszczenia przeważy korzyści zdrowotne.

Należy również pamiętać, że w wiekszych miastach transport samochodowy ma stosunkowo duży udział w smogu. W Warszawie jest to aż ponad 50 proc. Dlatego więc, jak chcemy mieć czystsze powietrze w naszych miastach, powinniśmy jak najczęściej wybierać rower zamiast samochodu. 

Tagi:
Podziel się
Podziel się
Podziel się
Wyślij mailem

Dyskusja

Więcej podobnych

Newsletter

Rowerowo-miejskie wiadomości z kraju i ze świata prosto na twoją skrzynkę.

Newsletter