Rowerzyści twierdzą, że jazda na dwóch kółkach jest dobra na wszystko – ma cudowny wpływ na zdrowie człowieka, a także zmniejsza korki w mieście i ogranicza stopień zanieczyszczenia powietrza. Czy rzeczywiście? Trzymajmy się faktów i sprawdźmy, czego o jeździe na rowerze można dowiedzieć się z wyników najnowszych badań naukowych.

Nowozelandzcy badacze: rowerzyści żyją dłużej

Zespół naukowców z Uniwersytetu w Otago przeanalizował, jakie środki transportu były przez Nowozelandczyków najchętniej wybierane w drodze do pracy. Za dane posłużyły odpowiedzi na pytania zadawane mieszkańcom w powszechnych spisach ludności. Imponująca próba badawcza, około 3 500 000 analizowanych przypadków, pozwoliła na uzyskanie bardzo interesujących wyników. Okazało się, że bardzo niewielki odsetek mieszkańców – jedynie 3% – używał roweru do dojazdów do pracy. Jednak szczęśliwi Ci, którzy to robili. Wyliczony dla tej grupy współczynnik śmiertelności jest aż o 13% mniejszy niż dla standardowej, stroniącej od dwóch kółek grupy. Podsumowując, według badań naukowców z Nowej Zelandii rowerzyści dłużej pozostają w zdrowiu i na ogół żyją dłużej

Bezpieczeństwo drogowe według naukowców z Denver 

Współczesne miasta to niestety często miejsce walki między pieszymi, rowerzystami i kierowcami. Każda grupa walczy o przestrzeń wydzieloną wyłącznie dla siebie. Badacze z Uniwersytetu Colorado z Denver sprawdzili, jak rozbudowa infrastruktury stricte rowerowej ma się do bezpieczeństwa w ruchu drogowym. 

Wyniki analizy statystyk z dwunastu amerykańskich miast mogą zaskoczyć wielu kierowców narzekających na rowerzystów. Dane dotyczące długiego okresu, bo aż 13 lat, pokazują, że wzrost liczby dróg rowerowych w mieście wpływa na zmniejszenie się liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach. Okazuje się bowiem, że drogi rowerowe działają jako naturalny mechanizm spowalniający ruch samochodowy. A wolno jeżdżące auta przestają stanowić śmiertelne zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu.

Ekonomiczno-rowerowe rewelacje z Oregonu

Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego w Portland podeszli do kwestii obecności ścieżek rowerowych w miastach w sposób bardziej pragmatyczny i sprawdzili, jak wpływają one na lokalną ekonomię. Przyjrzano się kilkunastym DDR-om w dużych amerykańskich miastach (Seattle, Portland, San Francisco, Memphis, Minneapolis i Indianapolis). Wnikliwa analiza pozwoliła odnotować znaczące ożywienie gospodarcze w okolicach, gdzie powstały nowe drogi rowerowe. W takich miejscach nie tylko rozwijała się gastronomia, ale także wzrastał handel czy nawet wysokość oferowanych prac.

Może to oznaczać, że rowerzyści i piesi, w przeciwieństwie do osób podróżujących samochodami, nie są odcięci od świata zewnętrznego ścianami metalowej puszki, a swoich decyzji zakupowych nie muszą determinować dostępnością parkingu.

 Miasta zdominowane przez pieszych i rowerzystów zamieniają się w przyjazną przestrzeń, gdzie nieśpieszna podróż czy spontaniczne zatrzymanie się na małe latte i rogalika przestaje być czymś dziwnym.  

Dobre wieści z Wysp Brytyjskich 

Naukowcy z Imperial College’u oraz Uniwersytetu w Cambridge prześledzili historię zdrowotną 300 000 mieszkańców w 25-letnim okresie. Podobnie jak u kolegów z Nowej Zelandii, za dane posłużyły informacje ze spisu powszechnego. Wyniki Brytyjczyków pokazują podobną korelację. Podróżowanie na dwóch kółkach do pracy zmniejsza ryzyko przedwczesnego zgonu. Kierowcy samochodów notowali aż o 20% więcej takich zgonów niż rowerzyści. U regularne jeżdżących jednośladami rzadziej przyczyną śmierci okazywały się nowotwory (o 11%), a także poważne choroby układu krążenia (o 24%). 

Więcej wyników badań dotyczących jazdy na rowerze znajdziesz pod adresem https://www.centrumrowerowe.pl/blog/zamiana-samochodu-na-rower-to-sie-oplaca/


Źródła:

  1. Associations between commute mode and cardiovascular disease, cancer, and all-cause mortality, and cancer incidence, using linked Census data over 25 years in England and Wales: a cohort study;  Imperial College London; 2020.
  2. Cycling lanes reduce fatalities for all road users, study shows: Roads are safer for motorists, pedestrians and cyclists in cities with robust bike facilities; University of Colorado Denver; 2019.
  3. Is mode of transport to work associated with mortality in the working-age population? Repeated census-cohort studies in New Zealand, 1996, 2001 and 2006; University of Otago; 2020.
  4. Understanding Economic and Business Impacts of Street Improvements for Bicycle and Pedestrian Mobility – A Multi-City Multi-Approach Exploration; Portland State University; 2020.